ariejantine.reismee.nl

Ja dat waren weer de feestdagen

Zoals al vermeld in ons laatste verslag waren we weer samen met Frank en Vera. Na een dagje slenteren door Bangkok wil je wel weer verder. Warm, benauwd en vermoeiend. Laatste boodschapjes doen voor de reis, rugzak ordenen nog ff lekker op straat eten, hoek kaosan Road, en dan naar de bus. We reizen met de VIPbus en dat is echt verwennerij. Slaapstoelen, deken en kussentje. Vervolgens vruchtensapje, puddingbroodje en flesje water. Het vertrek is rond 21 uur en om 00.00 uur stopt de bus, allemaal eruit, plassen en weer een maaltijd (zit bij de prijs inbegrepen) En dan gaan we weer. Iedereen gaat direct weer slapen, we worden wakker op de busterminal in Ranong.Hier worden we, terwijl we onze ogen nog uitwrijven besprongen door de taximaffia. zij weten dat al deze falang, niet Thaien dus, naar de eilanden en dus naar het haventje moeten. Je rugzak wordt uit je handen gerukt en in een pickup gesmeten. En daar zit de kneep, eerst over de prijs onderhandelen voor er gereden wordt. Wij weten, we zijn hier vaker geweest, dat de prijs ongeveer 50 a 60 Bath is dus zijn we gauw klaar. Als je dat niet weet betaal je gauw het dubbele of drievoudige. En daar zit je dan, als ouwe man weer in een bakkie. Aangekomen bij de haven is het nog donker. Nu blijkt dat we Frank en Vera kwijt zijn. Wel de rugzakken maar niet de mensen. Lastig zoeken in donker. Wat blijkt wij staan bij de speedboten en zij zijn afgezet bij de slowboat. Na wat opwinding hier en daar, dubbelkaartjes voor de boot gekocht die weer terug moeten is er, rond 7 uur tijd voor een bak koffie en een lekker bord Nasi met een gebakken ei. Ook nu begint het wachten. Terwijl er steeds meer toeristen komen is het wachten op de boot en hoog water, anders kan er niet gevaren worden. Zo rond halftien is de boot er en kan er geladen en ingestapt worden. Iedereen moet een zwemvest aan dat wordt gecontroleerd door de havenpolitie, strak in uniform, en dan steekt men van wal. Uit het zicht van de generaal gaan de zwemvesten uit en gaan we genieten van een aangename boottocht van anderhalf uur. We varen langs een aantal kleine, dichtbegroeide eilandjes waar de zeearenden koninklijk boven vliegen. Er passeren vissersboten en er wordt gezwaaid. Kortom, het lijkt wel vakantie. Als we aankomen op Koh Chang staat het ontvangstcomitee al klaar en gaan wij 10dagen genieten op Long Beach. Veel bekenden, er is een Duitse enclave van eenzame mannen, die daar de winter doorbrengen. Het is primitief, alleen 's avonds een maar uurtjes elektriek, geen wifi en dat soort fratsen, kortom we genieten. De 60e verjaardag van Vera op 29 december was een eclatant succes. We hadden dit goed voorbereid, balonnen slingers en een opblaasbare Hemaworst. Ook de feestmutsen ontbraken niet. Je wil niet weten hoe lastig het is en wat voor misverstanden er kunnen ontstaan als je in een vreemd land zonder de taal te beheersen, feestmutsen gaat kopen.Dan wordt je op z'n minst vreemd aangekeken. Maar via via is het gelukt en al deze spullen,een speciaal verjaardagslied, een mooi boekwerk vol bijdragen van vrienden en vriendinnen van Vera ,maakten het tot een feest hoewel het zingen stukken beter gekund had. Vera was er verguld mee en wij waren eindelijk verlost van alle barang die we mee moesten slepen. Verder verlopen de dagen daar rustig. 's Morgens lopen en speuren naar de Hornbill (vogel). 's Middags zwemmen en lezen met aan het eind een Big Chang. Helaas liet het weer het de laatste dagen afweten. Veel bewolking en regen, absoluut ongewoon voor deze tijd van het jaar. Heel zuidelijk Thailand heeft hiermee te kampen en de overlast is groot. We zijn nu terug in Ranong bij mensen waar we vorig jaar ook een prima tijd hebben gehad en de hereniging was erg leuk. Nu zijn we aan het uitzoeken hoe we in Kota Bharu kunnen komen wat door de weersoverlast niet eenvoudig is. We hebben met onze lieve vriendin Marieke afgesproken om daar 12 januari te zijn. We doen ons best maar het zou zomaar kunnen dat we terug moeten Naar Bangkok,dan het vliegtuig naar Kuala Lumpur en dan het vliegtuig naar Kota Bharu. Een mijl op 7 dus, u hoort nog van ons. Met groet en nogmaals Sabadee Pimai.

Helen en Mehmet

Lieve mensen, leuk om jullie zo te volgen!

Groetjes van ons ;-))

Hanny

Wat hebben jullie het goed, het lijkt wel een paradijsje. Hopelijk knapt het weer snel op. Geniet van elkaar en het goede gezelschap. Kus!

Mrieke

Heeft er in iig erge zin in...fijn / leuk jullie straks weer te zien.
Waar dan ook...

yvonne

De allerbeste wensen voor 2017 en dat jullie nog maar vaak op vakantie mogen gaan en ons mee laten genieten. Thailand is de laatste tijd veel in het nieuws, uiteraard de overstromingen en ook honderden doden met oud en nieuw. Ben bij om van jullie te horen dat alles goed gaat. Ng een hele fijne tijd.

Fred & Liane

Kijk een VIP-bus dat is beter reizen voor jullie. Een beetje luxe kan geen kwaad voor de oudere jongere. Alleen eenzame mannen in Thailand hebben we altijd bedenkingen bij of dat uitsluitend voor overwinteren is. Morgen wordt hier 1 dag sneeuw verwacht en de volgende dag ijzel en weer ruim boven nul. In Duitsland wel grote ellende met winterweer.

Micha

Sully Sully und Glück Auf nach Thailand. Das geht doch alles schön seinen soz. Gang. Viele Grüße an Vera und Frank, genießt die Zeit und bleibt gesund und munter, Rudi Schulte aus Essen, noch immer im Betrieb...

Robert

Mooi verhaal. De beste wensen nog voor 2017.

Nigge

De beste wensen voor 2017 en heel veel plezier daar geenst vanuit een besneeuwd Pijnacker!

X Nigge

Haleh

haha! wat ben je slecht gere-integreerd meid, kan je nog geen Thai spreken???? Foei! dan ben je een echte allochtoon!!
Hier is lekker weer, de zon schijnt volop!!!!!!!!!!!!!!!!!!
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX Dikke kus. Haleh

Joke en Nick

Ontzettend leuk om een stuk met jullie mee te reizen. Mooie verhalen en belevenissen . Geniet nog maar een poosje door. Wij stappen in maart in de camper richting het zuiden. Zoals het er nu hier uitziet gaan eind van de week de schaatsen uit het vet. Lieve groet Nick en Joke.

Vera

Weer een prachtig reisverhaal. Om van te smullen. En nu met deze kou hIer ook hartverwarmend om te lezen. Ik wens jullie nog een heerlijk verblijf toe